Gjennom seksti år har familien Borgen jobbet for det de tror på – service, kvalitet, og aldri så lite luksus. I dag blir Gullborgen i Bogstadveien drevet av tredje generasjon, og dette er en bedrift som ennå har tette familiebånd.

-Jeg føler at jeg aldri har jobbet en dag i mitt liv, ler Elisabeth Borgen, datter av Erling Langtangen som grunnla Ur og Optik i 1954.

Butikkjeden byttet navn til Gullborgen på femtiårsjubileet, og består i dag av to butikker i Oslo.

-Når man jobber med det man elsker, føles det mer som en hobby. Jeg må av og til klype meg i armen, så heldig føler jeg meg, forteller Elisabeth. Mens hun driver butikken i Storgaten, er det datteren Christina Borgen Leonthin som holder til i Bogstadveien. Også hun uttrykker sin begeistring for familiebedriften.

-Det blir en egen livsstil – vi snakker ofte butikk, også på privaten. Men det er fint å kunne dele det man brenner for med sine nærmeste, sier hun.

Christinas søster Anniken Borgen er også involvert i bedriften, og mens Elisabeth og Christina står ansikt til ansikt med kunden, har hun ansvaret for netthandelen.

-Vi har funnet de områdene vi er best på, slik at hver av oss kan yte vårt aller beste, forteller Christina.

Gullborgen var lenge en større gullsmedkjede, med butikkutsalg i flere byer i landet. For noen år siden bestemte familien seg imidlertid for å legge ned utsalgene i de andre byene, slik at de kunne fokusere hundre prosent på forretningene i Oslo.

-Vi ønsker at våre kunder til enhver til skal være fornøyde med den servicen og ekspertisen vi tilbyr. I tillegg er det vanskelig å drive en familiebedrift fra andre siden av landet. Derfor valgte vi å fokusere helt og holdent på butikkene her i Oslo, forteller Elisabeth.

Gullborgen er kjent for sin eksepsjonelt raske levering av graverte smykker – her får man gravert forlovelsesringen mens man venter! I tillegg er det mulighet for å være med på å designe det man kjøper.

-Flere og flere ønsker unike produkter – mange ønsker å være individuelle, å dyrke sin personlighet gjennom stilen sin. Derfor er det mulig å endre på allerede designede produkter, eller å komme med et eget design som vi leverer videre til våre produsenter, forteller Christina. Noe for alle Både Elisabeth og Christina er enige om at bransjen krever personlig engasjement, og føler at det er desto viktigere at de selv er synlige i butikken.

Etter å ha jobbet i bransjen i ”alle år”, kan de instinktivt forstå hva kunden er ute etter. Og rart er ikke det – Elisabeth var tilbake på jobb dagen etter at Christina ble født, og Christina begynte selv å jobbe i butikken som fjortenåring.

-Det var et naturlig valg for meg å begynne i familiebedriften. Det er jo ikke alle jenter forunt å kunne jobbe med det man elsker hver dag. Butikken er jo en skattekiste, smiler Christina.

Tekst: Lina Grotmol
Foto: Johnny Vaet Nordskog